آلفا هیدروکسی اسید چیست؟
آلفا هیدروکسی اسید چیست؟

آلفا هیدروکسی اسید چیست؟

در دنیای مراقبت از پوست، آلفا هیدروکسی اسیدها که به اختصار aha نیز نامیده می‌شوند، جزو پرکاربردترین ترکیبات طبیعی موجود در محصولات مراقبتی هستند و راز داشتن پوستی درخشان و جوان را در خود جای داده‌اند. در واقع آلفا هیدروکسی اسیدها به دلیل اثربخشی قابل توجه در بهبود رنگ، بافت و ظاهر کلی پوست شناخته شده‌اند و از میوه‌ها، شیر یا نیشکر به دست می‌آیند.

استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها، به دلیل توانایی زیاد در نفوذ موثر به پوست، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به‌دنبال لایه برداری عمیق‌ و افزایش شفافیت و درخشندگی پوست هستند. البته aha ها علاوه بر لایه برداری پوست، آبرسانی پوست را بهبود می‌بخشند، هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می‌دهند و خطوط ریز و چین و چروک را نیز محو می‌کنند.

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی هرآنچه که لازم است درباره این سوپراستار مراقبت از پوست بدانید بپردازیم.

انواع آلفا هیدروکسی اسید کدامند؟

آلفا هیدروکسی اسیدها، اسیدهای محلول در آب هستند که عمدتاً از میوه‌ها و شیر بدست می‌آیند. این اسیدها در درجه اول به عنوان لایه بردار عمل می‌کنند و باعث ازبین بردن سلول‌های مرده سطح پوست می‌شوند؛ درنتیجه گردش سلولی را بهبود می‌بخشند و شفافیت و شادابی پوست را دوچندان می‌کنند.

بصورت کلی ۷ نوع هفت نوع آلفا هیدروکسی اسید وجود دارد که در تولید محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند و عبارتند از:

  1. گلیکولیک اسید: موجود در نیشکر
  2. تارتاریک اسید: موجود در انواع انگور
  3. سیتریک اسید: موجود در مرکبات
  4. هیدروکسی کاپروییک اسید: موجود در ژل رویال
  5. هیدروکسی کاپریلیک اسید: موجود در بدن حیوانات
  6. لاکتیک اسید: تأمین شده از لاکتوز یا سایر کربوهیدرات‌ها
  7. مالیک اسید: موجود در میوه‌ها

فواید آلفا هیدروکسی اسید برای پوست

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، آلفا هیدروکسی اسیدها دارای تاثیرات قابل توجهی بر رنگ و بافت پوست هستند و به همین دلیل نیز برای تولید انواع محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین فواید aha ها برای پوست عبارتند از:

لایه برداری

یکی از مزایای اولیه آلفا هیدروکسی اسیدها، توانایی آن‌ها در حذف موثر سلول‌های مرده پوست و افزایش گردش سلولی است. در واقع این اسیدها با لایه برداری پوست، از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کنند و با پاکسازی عمیق پوست، لطافت و درخشندگی آن را افزایش می‌دهند.

بهبود بافت پوست 

استفاده منظم از آلفا هیدروکسی اسید، بطور چشمگیری بافت پوست را بهبود می‌بخشد و با صاف کردن سطح آن باعث نرمی و یکنواخت‌ شدن پوست می‌شود و لک‌های تیره پوست را نیز به‌مرور محو می‌کند.

اثر روشن کنندگی

aha ها با افزایش گردش سلولی، به محو شدن لک‌های تیره، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و هایپرپیگمانتاسیون بعد از آکنه کمک می‌کنند؛ در نتیجه باعث ایجاد پوستی روشن و درخشنده می‌شوند.

آبرسانی پوست

درحالیکه بسیاری از لایه بردارها احساس خشکی در پوست ایجاد می‌کنند، آلفا هیدروکسی اسیدها توانایی منحصر بفردی برای آبرسانی پوست و حفظ رطوبت آن دارند. لاکتیک اسید یکی از aha هایی است که خاصیت مرطوب کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و به مرطوب نگه‌داشتن پوست، حتی پس از لایه برداری نیز کمک می‌کند.

کاهش چین و چروک

با گذشت زمان آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند بطور مؤثر، ظاهر خطوط و چین و چروک‌های پوست را کاهش دهند. آن‌ها با تحریک تولید کلاژن و افزایش گردش سلولی، به بهبود خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست کمک می‌کنند؛ در نتیجه باعث ظاهر جوان‌تر پوست می‌شوند.

پیشگیری از ایجاد آکنه 

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده، چربی (سبوم) و باکتری‌ها مسدود شوند. آلفا هیدروکسی اسیدها با ویژگی‌های منحصربفرد خود به ازبین بردن چربی پوست و گرفتگی‌ منافذ کمک می‌کنند و استفاده مداوم از آن‌ها، مانع بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌شود.

آلفا هیدروکسی اسید چیست؟

مقدار مصرف آلفا هیدروکسی اسید چقدر است؟

اگر تصمیم دارید در روتین پوستی خود از محصولات حاوی aha ها استفاده کنید، توصیه می‌شود برای جلوگیری از عوارض جانبی آن، از محصولاتی با غلظت آلفا هیدروکسی اسید کمتر از 10 درصد استفاده کنید. توجه داشته باشید که شما نباید بدون مشاوره با متخصص پوست، خودسرانه از محصولاتی که غلظت aha آن‌ها بیش از 15 درصد است استفاده کنید.

کدام آلفا هیدروکسی اسید برای پوست بهتر است؟

هنگام انتخاب محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها، لازم است تا به میزان حساسیت پوست خود توجه کنید. اگر پوست حساسی دارید یا دچار ناراحتی شدید پوستی هستید، بهتر است از محصولات حاوی لاکتیک اسید استفاده کنید. استفاده از لاکتیک اسید با غلظت ۵ یا ۱۰ درصد بصورت چند هفته یک‌بار در روتین مراقبت از پوستی که دارید به شما کمک می‌کند تا بدون ایجاد تحریک پوستی و آسیب به سد محافظتی پوست‌تان، به نتیجه دلخواهتان برسید و پوستی شاداب و سالم داشته باشید.

گلیکولیک اسید نیز برای لایه برداری قوی پوست بسیار مؤثر عمل می‌کند، بنابراین اگر فکر می‌کنید که پوست‌تان به اندازه کافی تحمل aha ها را پیدا کرده، می‌توانید از گلیکولیک اسید استفاده کنید و منتظر نتایج قابل توجه آن بمانید.

نکات مصرف آلفا هیدروکسی اسیدها

اگرچه آلفا هیدروکسی اسیدها، نتایج چشمگیری برای پوست شما رقم می‌زنند اما هنگام استفاده از آن‌ها لازم است تا نکات مهمی را مدنظر داشته باید که به شرح زیر است:

  1. اگر پوست شما حساس است، لازم است تا در استفاده از محصولات حاوی  ahaها احتیاط کنید. شما باید به دنبال فرمولاسیون مناسب پوست حساس باشید و قبل از استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدها حتما با متخصص پوست مشورت کنید.
  1. آلفا هیدروکسی اسیدها به دلیل ویژگی لایه برداری که دارند، پوست شما را مستعد آفتاب سوختگی می‌کنند. بنابراین روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و پس از مصرف محصولات حاوی ahaها، قرارگرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.
  1. اگر بیماری‌ پوستی خاصی دارید، قبل از مصرف آلفا هیدروکسی اسیدها حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید تا متناسب با پوست شما و مشکلی که دارید، راهنمایی مناسبی برای انتخاب محصولات حاوی aha در روتین پوستی‌تان، ارائه دهد. 

جمع بندی

آلفا هیدروکسی اسیدها، فواید زیادی برای پوست دارند که می‌توانند روتین مراقبت از پوست شما را متحول کنند. مزیت استفاده از این اسیدها، بهبود بافت پوست و اثر روشن کنندگی آن‌هاست. درواقع محصولات حاوی aha، همان سوپراستار‌های مراقبت از پوست هستند که شرایط پوست شما را متحول می‌کنند. بنابراین اگر قصد گنجاندن آلفا هیدروکسی اسیدها را در روتین پوستی خود دارید، حتما با متخصص پوست مشورت کنید و از غلظت‌های کم شروع کنید تا نتایج آن را به‌وضوح مشاهده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید