کرم aha چیست؟ | فواید و نحوه مصرف لایه بردار AHA
کرم aha چیست؟

کرم aha چیست؟ | فواید و نحوه مصرف لایه بردار AHA

در دنیای مراقبت از پوست، لایه برداری؛ فرآیندی کلیدی برای داشتن پوستی صاف و درخشان است. در میان انبوهی از لایه بردارهای موجود، استفاده از کرم aha یا همان کرم‌های آلفا هیدروکسی اسید؛ به دلیل فواید چشمگیرشان، نتایج قابل توجهی را رقم می‌زنند. در واقع کرم لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی اسید،‌ با حذف لایه شاخی پوست باعث تحریک فرآیند کلاژن‌سازی پوست می‌شود و نرمی و رطوبت سطح پوست را نیز بهبود می‌بخشد. در ادامه مقاله، ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که کرم لایه بردار aha چیست و سپس فواید و نحوه استفاده از آن را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید از این کرم‌های لایه بردار، بصورت موثری در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

کرم لایه بردار AHA چیست؟

آلفاهیدروکسی‌ اسیدها، گروهی از اسیدهای گیاهی و حیوانی هستند که به دلیل توانایی آن‌ها در حل کردن پیوندهای بین سلول‌های مرده پوست، تسهیل حذف آن‌ها و افزایش گردش سلولی؛ به صورت گسترده‌ای در محصولات مراقبت از پوست همچون کرم‌های لایه بردار استفاده می‌شوند. در واقع کرم‌های aha، محصولات فرموله شده‌ای هستند که حاوی این اسیدها در غلظت‌های خاص می‌باشند و باعث شادابی، درخشندگی و جوانی پوست می‌شوند. رایج‌ترین آلفا هیدروکسی اسید هایی که در صنعت مراقبت از پوست استفاده می‌شوند شامل: سیتریک اسید، گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید، مالیک اسید، تارتاریک اسید و مندلیک اسید می‌باشد.

عملکرد کرم AHA برای لایه برداری پوست

کرم‌های لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی اسید، بر لایه بیرونی پوست تمرکز دارند و باعث ازبین بردن سلول‌های مرده و پوسته‌ریزی می‌شوند. البته این کرم‌ها علاوه بر حذف لایه‌های قدیمی پوست، به لایه‌های زیرین؛ ضخامت و استحکام می‌بخشند و موجب لیفت و سفتی پوست می‌شوند. توجه داشته باشید که میزان لایه برداری یک کرم AHA، با توجه به غلظت و سایر ترکیبات موجود در کرم و pH آن، متفاوت است. بنابراین اگر دچار عارضه‌هایی همچون لک صورت، تیرگی پوست و یا جای جوش قدیمی هستید، انتخاب هوشمندانه یک کرم aha باکیفیت و استفاده از آن بصورت همزمان با سایر درمان‌ها جهت از بین بردن لک‌های صورت، باعث می‌شود که تاثیر محصولات مراقبتی دیگر نیز افزایش پیدا کند و پوست صورت شما، سالم‌تر و شاداب‌تر از همیشه باشد.

خواص کرم AHA برای پوست چیست؟

استفاده از کرم‌های لایه بردار aha برای پوست صورت، فواید و نتایج قابل توجهی را به همراه دارند و به همین دلیل است که باعث جلب توجه افراد به استفاده از لایه بردار‌های aha در روتین مراقبتی خود برای جوانسازی و درخشندگی پوست صورت شده‌اند. برخی از مهم‌ترین خواص کرم AHA برای پوست صورت به شرح زیر است:

لایه برداری پوست

اولین هدف کرم aha، لایه برداری سطح پوست است. این کرم‌های لایه بردار، با از بین بردن موثر سلول‌های مرده پوست، باعث شادابی و درخشندگی پوست می‌شوند و استفاده منظم از لایه بردار aha، نتایج اثربخشی را به دنبال خواهد داشت.

بهبود رنگ و بافت پوست

کرم‌های لایه بردار aha با افزایش گردش سلولی منجر به صاف‌شدن سطح ناهموار پوست می‌شوند و درنهایت نیز رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشند.

حفظ رطوبت پوست

کرم‌های aha به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی که دارند، پس از پاکسازی و لایه برداری پوست باعث لطافت و نرمی آن می‌شوند و با حفظ رطوبت پوست، کاهش خطوط و چین و چروک‌ها را نیز به‌دنبال دارند.

افزایش درخشندگی پوست

استفاده مداوم و اصولی از کرم‌های لایه بردار aha، منجر به کاهش لکه‌های تیره و آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید می‌شوند و به یکنواختی سطح پوست و درخشندگی آن کمک می‌کنند.

تحریک سنتز کلاژن پوست

کرم‌های لایه بردار حاوی AHA، سنتز کلاژن پوست را تحریک می‌کنند و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می‌شوند و یکی از موثرترین انتخاب‌ها برای جلوگیری از افزایش چین چروک و پیری پوست می‌باشند.

درمان آکنه و لک‌های پوست

کرم‌های aha، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی گلیکولیک اسید هستند، باعث از بین رفتن گرفتگی منافذ پوست و پاکسازی آن‌ها می‌شوند، گردش سلولی را افزایش می‌دهند و در نهایت با خواص ضد لک به درمان آکنه و لک‌های پوستی کمک می‌کنند.

خواص کرم AHA برای پوست چیست؟

عوارض استفاده از کرم‌ لایه بردار AHA چیست؟

وقتی شما از کرم‌های لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها استفاده کنید، احتمالا با عوارضی همچون سوزش، خارش، تاول یا اگزما مواجه خواهید شد؛ چرا که پوست شما هنوز به مصرف AHA عادت نکرده است. البته جای نگرانی نیست، چون این عوارض جانبی بصورت موقتی هستند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. برای کنترل این التهابات هم فقط کافیست در ابتدا بصورت یک‌ مرتبه در هفته از کرم لایه بردار aha استفاده کنید و زمانی که پوست شما به آن عادت کرد، مصرف لایه بردار را افزایش دهید. البته قابل ذکر است که اگر دچار اگزما یا پسوریازیس هستید و یا زخم و سوختگی روی پوست‌تان دارید، حتما پیش از آغاز به مصرف کرم‌های حاوی aha، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

غلظت مناسب کرم AHA برای پوست چقدر است؟

توصیه ما این است که از کرم‌های لایه ‌بردار aha با غلظت کمتر از ۱۰ درصد استفاده کنید؛ همچنین حواستان باشد که به هیچ‌وجه بدون تجویز پزشک، از کرم‌ها و محصولات بیش از ۱۵ درصد AHA مصرف نکنید. چرا که غلظت بالای آلفا هیدروکسی اسیدها ممکن است التهابات شدید پوستی و واکنش‌های آلرژیک را در پی داشته باشد.

نحوه استفاده از کرم AHA چگونه است؟

اگر هدف شما از استفاده کرم لایه بردار aha این است که به بهترین نتیجه برسید و از تمام فواید این لایه بردار بهره‌مند شوید، مراحل زیر را برای استفاده ایمن و موثر از آن انجام دهید:

کرم aha را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید.

شما باید لایه بردار AHA را متناسب با نوع پوستی که دارید انتخاب کنید و هنگام خرید کرم، حتما به غلظت آن توجه کنید. برای شروع بهتر است با غلظت‌های کم، تا1۰ درصد شروع کنید و به تدریج با توجه به سازگاری پوست‌تان، غلظت لایه بردار را افزایش دهید.

لایه بردار aha را روی ناحیه کوچکی از پوست، تست کنید.

قبل استفاده از کرم aha روی کل پوست، حتما در ابتدا پچ تست را روی ناحیه کوچکی از پوست‌تان انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ واکنش آلرژیک و نامطلوبی وجود ندارد.

برای شروع، یک‌بار در هفته از کرم aha استفاده کنید.

اگر استفاده از کرم‌‌ لایه بردار aha را به تازگی شروع کرده‌اید، درطول هفته یک‌بار لایه برداری انجام دهید و سپس پاسخ پوست خود را درنظر داشته باشید و به تدریج میزان استفاده از این کرم را در طول هفته افزایش دهید.

پس از مصرف لایه بردار aha، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بعد از اینکه کرم aha جذب شد، برای حفظ آبرسانی پوست حتما از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید؛ بویژه اگر پوست شما خشک یا حساس است.

با توجه به تمام موارد ذکر شده، به این موضوع دقت کنید که لایه برداری پوست با کرم AHA، حساسیت پوست شما را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهد؛ بنابراین در طول روز برای محافظت از پوست‌تان در برابر آسیب اشعه فرابنفش، حتما از یک ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

نحوه استفاده از کرم AHA چگونه است؟

مدت زمان مصرف لایه بردار AHA چقدر است؟

اگر تا بحال از کرم aha استفاده نکرده‌اید، در درجه اول توصیه‌ ما این است که به توضیحات درج شده در پشت محصول توجه کنید و به مرور؛ میزان استفاده از لایه بردار را افزایش دهید. برای مثال، هنگام اولین استفاده از کرم لایه بردار aha، اجازه دهید حدود یک دقیقه روی پوست‌تان بماند. برای دفعه بعد، زمان را به دو دقیقه برسانید و به همین ترتیب در طول چند هفته استفاده از کرم؛ زمان آن را به چهار الی پنج دقیقه افزایش دهید. دقت کنید که اگر در اولین استفاده، لایه بردار حدود پنج دقیقه روی پوست‌ شما بماند؛ احتمالاً بعد استفاده از آن دچار التهاب، سوختگی و قرمزی پوست می‌شوید. بنابراین در نظر داشته باشید که مدت زمان استفاده از کرم لایه بردار، کاملاً به سطح توان پوست‌ شما بستگی دارد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک محصول لایه بردار قابل توجه هستید، کرم‌های لایه برداری که حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها هستند؛ انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. شما با استفاده مداوم و اصولی از کرم aha در روتین پوستی خود، به صورت کاملا واضح متوجه تغییرات شگفت‌انگیز پوست‌تان خواهید شد و پوستی شفاف‌تر و شاداب‌تر از همیشه خواهید داشت. البته اگر دچار بیماری‌های پوستی همچون اگزما هستید، قبل از مصرف لایه بردار aha، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید. در پایان نیز به این نکته توجه داشته باشید که محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها را از مراکز معتبری که به آ‌‌ن‌ها اطمینان و اعتماد کافی دارید، خریداری کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

به این مطلب امتیاز دهید