راه های مراقبت از پوست خشک

راه های مراقبت از پوست خشک

راه های مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک داشتن پوستی سالم و سرحال و شاداب، یکی از آرزو های هر فرد است. به طوری هر فردی دلش می خواهد پوستش با طراوت و زیبا باشد، اما مهم این است که چطور از پوستمان مراقبت کنیم.

به چه پوستی پوست خشک گفته می‌شود؟

پوستی که نتواند رطوبت مورد نیاز خودش را تامین و حفظ کند، پوست خشک است. ترشح چربی در پوست های خشک، کم است. از همین رو پوست این افراد حالت زبری و خشک دارد. علاوه بر این پوست های خشک ممکن است بر روی آن ها خراش و ترک هایی به وجود بیاید. پوست خشک دقیقا شبیه کویری بی آب است.

پوست های خشک به دلیل حساسیت بالایی که دارند، نیاز به مراقبت و توجه بیشتری هم دارند. دلیل مراقبت بیشتر از پوست های خشک، شکننده تر بودن این پوست است. با فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی آیمادورا همراه باشید تا با هم چند نکته را در مراقبت از پوست های خشک یاد بگیریم.

عوامل موثر در خشک شدن پوست

گرچه نوع پوست هر فرد از طریق وراثت تعیین می گردد، اما عواملی محیطی نیز می تواند باعث خشک شدن پوست شود. بسیاری از افراد روتین پوستی نامنظم و اشتباهی دارند که همین امر سبب بر هم خوردن اسیدیته پوست و در نهایت خشکی پوست می شود.

اگر پوست در معرض وزش باد زیاد قرار بگیرد و یا برای مدت طولانی تحت تاثیر نور خورشید باشد بسیار خشک می شود. هوای بسیار گرم و بسیار سرد و یا شستشو با آب داغ و همچنین کاهش سطح مایعات بدن می تواند موجب خشکی پوست شود.

بعضی از افراد تمایل دارند روزانه چندین بار پوست خود را شستشو دهند. شستشو بیش از دو بار سبب خشکی پوست می شود. همچنین ابتلا به برخی از بیماری ها خشکی پوست را به همراه دارد. درماتیت و اگزما و نیز مصرف داروهایی مثل آنتی دیورتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها هم می‌تواند باعث خشکی پوست شود

نکته های کلیدی برای مراقبت از پوست خشک

همانطور که می دانید، داشتن پوست خشک می‌تواند مشکلات بزرگی را به وجود آورد. در کنار این، در فصل زمستان پوست خشک می‌تواند یک مشکل اساسی برای افراد باشد، چرا که در این فصل به دلیل سرما و نبود رطوبت، پوست خشک تر و حتی در موارد شدید تر دچار ترک های پوستی می‌شود. از همین رو لازم تا با چند تکنیک مراقبت از پوست های خشک آشنا شویم.

مرتب حمام کنید.

یک روتین منظم استحمام می‌تواند به شاداب تر شدن پوست شما کمک کند. البته باید توجه کنید که نباید تایم استحمام روزانه شما طولانی شود. همچنین استحمام با آب داغ و بسیار داغ برای پوست خوب نیست و به خشک شدن بیشتر آن می انجامد، چرا که باعث می‌شود تا چربی های طبیعی پوست از بین برود.

پس از استحمام مراقب پوستتان باشید.

پس از اینکه از حمام آمدید، نباید با حوله پوست خود را خشک کنید. چرا که باعث می‌شود تا پوست شما لطافت خود را از دست دهد و خشک شود.

بهترین کار پس از استحمام، استفاده از کرم مرطوب کننده است. با استفاده از یک کرم مرطوب کننده مناسب می توانید رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین کنید. این کار به شادابی پوست شما کمک می کند، البته به این نکته توجه کنید که کیفیت کرم های مرطوب کننده بسیار مهم است و حتما باید مناسب پوستتان انتخاب شود.

از قرص های ماهی استفاده کنید.

پوست های خشک نیاز به تغذیه مناسب دارند. قرص های ماهی به دلیل داشتن امگا 3 می‌تواند نیاز تغذیه ای پوست را تا حد زیادی رفع کند. برای مراقبت از پوست خشک باید به خوبی زمان بگذارید.

کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی دیگر از راه های مراقبت از پوست خشک است. به طوری که می‌توان گفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

پوست های خشک به دلیل ساختاری که دارد، مستعد چین و چروک می باشد. از همین رو احتمال اینکه دچار چین و چروک و در نتیجه پیری زودرس شود، بسیار زیاد است.

باید برای مراقبت و محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید، از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کرد. کرم ضد آفتاب همچنین از خشک شدن بیشتر پوست هم جلوگیری می‌کند و در نهایت به شادابی و طراوت پوست کمک فراوانی می‌کند.

مراقبت از پوست خشک با تغذیه سالم

چند ماده غذایی که بسیار برای پوست مفید است و باعث سلامتی پوست می‌شود را باهم مرور کنیم.

مصرف آب هم از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و هم رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کند.

ماهی به دلیل داشتن امگا 3 از خشک شدن و کمبود رطوبت پوست پیشگیری می کند.

مصرف میوه به ویژه انبه و توت به حفظ آب و حفظ رطوبت پوست کمک بسیاری می کند.

بذر کتان: بذر کتان دارای اسید های چربی می باشد که برای مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

آوکادوو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها و چربی های مفید است.

هویج، سیب زمینی و امثال این سبزیجات، به دلیل داشتن ویتامین A، برای سلامت پوست مفید هستند.

آجیل به دلیل داشتن ویتامین E، می تواند از پوست در برابر اشعه های UV به خوبی مراقبت کند.

چای گیاهی باعث شده تا سموم بدن دفع شود. در نتیجه به شفاف شدن پوست کمک بسیاری میکند و موثر است.

سوالات متداول کاربران پیرامون مراقبت از پوست خشک

آیا می توان از روغن های گیاهی برای درمان خشکی پوست استفاده کرد؟

خیر استفاده از روغن های گیاهی برای درمان خشکی پوست به هچ عنوان توصیه نمی شود. روغن های گیاهی فراوری نشده هستند و این مسله می تواند برای پوست خطر آفرین باشد. همچنین یک پوست خشک بیش از آن که به چربی احتیاج داشته باشد، به آب و هیدراته شدن احتیاج دارد.

برای پوست خشک چی بخوریم؟

یک پوست خشک نیاز  بسیار زیادی به آب دارد. در صورت هیدراته شدن بدن، پوست نیز هیدراته می شود و از حالت خشکی خارج می گردد. بنابرایت توصیه می شود برای رفع مشکل پوست خشک روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. سایر مواد غذایی مناسب پوست خشک در متن این مطلب مورد بررسی قرار گرفت.

راه های مراقبت از پوست خشک چیست؟

برای مراقبت از پوست خشک توصیه می شود یک روتین پوستی مناسب پوست خشک داشته باشید و در رعایت آن ثابت قدم باشید. وجود آبرسان و کرم ضد آفتاب در یک روتین پوستی مناسب پوست خشک بسیار مهم است. در این مطلب به طور کامل در خصوص روتین پوست خشک صحبت کردیم.

شوینده های مناسب پوست خشک کدامند؟

به هیچ عنوان استفاده از شوینده های صابونی برای پوست خشک و هر پوست دیگری توصیه نمی شود. برای پوست خشک بهتر است از ژل های شوینده استفاده کنید که در بافت خود میزان بالاتری از آب را دارند.

حرف آخر

همانطور که دیدید، با رعایت چند نکته ساده می توانید از پوست خشک خود به خوبی مراقبت کنید و از خشک شدن پوست جلوگیری کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)